• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Uppsägning av bankkonto på grund av skuld sannering

alex2

V.I.P
Poäng: 52
Blev medlem
14 Mars 2012
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Hej
vet ni varför säger min bank mitt konto efter 35 år på grund av skuldsanerings beslut.
Hur kan man göra så, min lön kommer varje månad dit och jag har inte missköt mig på något sätt . de erbjuder ett kort som är värdelös och vill ta bort mitt visa kort fast jag har min lön som kommer in varje månad. Skall jag straffs nu på grund av skuldsanering. det var de som rekommenderade mig att ansöka om skuldsanering. Jag har alla mina autogiro, löneinsättning och de erbjuder maestro kort. Är detta rätt???????
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Men då har de väl inte sagt upp ditt konto utan de erbjuder dig lite andra tjänster? De kanske är rutin när man har skuldsanering.
 

Dunkey

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 April 2015
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Jag uppfattar från inlägget att man inte säger upp bankkontot. Däremot vill banken att man går över till Maestro under skuldsaneringstiden.

Ett vanligt Visa/Mastercard är i sin natur ett kreditkort och vid vissa förutsättningar och vissa delar av världen görs det ingen kontroll mot att det finns kredit/tillgodohavande tillgänglig på kortet (det görs bara en kontroll om kortet är spärrad eller inte). Finns ingen saldo så övertrasseras kortet och kontoinnehavaren och i slutänden banken som blir betalningsskyldig.

Ett Maestro kort har mer begränsningar och det viktiga skillnaden är att det inte under några förutsättningar går att handla som kreditkort , utan är i naturen ett rent debetkort där summan först måste finnas på kontot.

Det är därför ett Maestro kort har siffrorna tryckt utan upphöjning, medan vanliga Visa/Mastercard har upphöjda siffror, därför att man ska kunna dra offline sliprar.

Det här är ingen bestraffning från banken sida, fast det kan kännas som det. Det är frågan om kreditvärdighet om något händer och under skuldsaneringstiden har man ett mycket begränsat betalningsutrymme.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Jag missuppfattade nog också det hela p g a rubriken. De säger alltså inte upp kontot, utan du har fortfarande möjlighet att betala räkningar via internetbanken? Det enda som ändras är att du får ett s k onlinekort för att du inte ska kunna övertrassera bankkontot. Det betyder att det måste dras i en kortterminal som har direktuppkoppling mot banken för att kolla täckningen. Det har nästan alla förutom exempelvis ombordförsäljning på tåg, färjor och dylikt.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Innebär dock att man får svårare att handla på nätet då inte alla har direktbetalning till bank.
 

alex2

V.I.P
Poäng: 52
Blev medlem
14 Mars 2012
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Jag uppfattar från inlägget att man inte säger upp bankkontot. Däremot vill banken att man går över till Maestro under skuldsaneringstiden.

Ett vanligt Visa/Mastercard är i sin natur ett kreditkort och vid vissa förutsättningar och vissa delar av världen görs det ingen kontroll mot att det finns kredit/tillgodohavande tillgänglig på kortet (det görs bara en kontroll om kortet är spärrad eller inte). Finns ingen saldo så övertrasseras kortet och kontoinnehavaren och i slutänden banken som blir betalningsskyldig.

Ett Maestro kort har mer begränsningar och det viktiga skillnaden är att det inte under några förutsättningar går att handla som kreditkort , utan är i naturen ett rent debetkort där summan först måste finnas på kontot.

Det är därför ett Maestro kort har siffrorna tryckt utan upphöjning, medan vanliga Visa/Mastercard har upphöjda siffror, därför att man ska kunna dra offline sliprar.

Det här är ingen bestraffning från banken sida, fast det kan kännas som det. Det är frågan om kreditvärdighet om något händer och under skuldsaneringstiden har man ett mycket begränsat betalningsutrymme.
 

alex2

V.I.P
Poäng: 52
Blev medlem
14 Mars 2012
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
8
Poäng
52
Tack för ditt svar,
Kan man använda maestro att betala via internet????
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Jo det kan man.
På din internetbank kan du själv välja om Maestro-kortet ska vara öppet för internetköp eller ej. Enda skillnaden mellan visa/mastercard och maestro är att maestro har ingen kredit.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp